کد مطلب:231647 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:227

حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت
13- محمد بن سنان گوید حضرت رضا علیه السلام در جواب مسائل من فرمود:

خداوند متعال از این جهت گوشت گوسفندی را كه بدون بردن نام او ذبح



[ صفحه 707]



شده باشد حرام كرده است، كه بندگان اقرار به وحدانیت او كرده و در هنگام ذبح نام او را بر زبان جاری كنند، تا فرقی باشد بین این ذبایح و سایر ذبایحی كه برای شیاطین و بت ها انجام می دادند.

در هنگام ذبح اگر نام خداوند برده شود اقرار به وحدانیت و ربوبیت خداوند است و ذكر خداوند متعال برای فرق بین حلال و حرام است.

پروردگار متعال از این جهت گوشت پرندگان و درندگان را حرام كرده است كه آن ها كثافت می خورند و از گوشت آدمیان و مدفوع انسان تغذیه می كنند، و از این رو خداوند برای پرندگان و درندگان حلال گوشت و حرام گوشت نشانه هائی گذاشتند كه از آن شناخته می گردند.

پدرم می فرمود: هر حیوان صاحب نیشی و هر پرنده ی منقارداری گوشتش حرام می باشد، و نیز هر پرنده ای كه بالهای خود را در هنگام پرواز حركت دهد گوشت آن حلال، و هر پرنده ای كه بال خود را حركت ندهد حرام است.

خداوند متعال گوشت خرگوش را حرام كرده و آن را به منزله گربه دانسته است، و خرگوش مانند گربه نیش دارد و مانند درندگان است، علاوه بر اینكه خرگوش كثافت دارد و از آن مانند زنها خون می آید، و از مسوخات شمرده می گردد.

و نیز خداوند گوشت خوك را حرام كرده است، خوك حیوانی كریه المنظر است، پروردگار او را برای عبرت و پند گرفتن مردم خلق كرده و آن از مسوخات است، علاوه بر این غذاهای او از كثافات است.

پروردگار متعال گوشت بوزینه را حرام كرده برای اینكه بوزینه نیز مانند خوك از مسوخات است، و آن را نیز عبرت و پند برای مردم قرار داده است، و صورت او را مانند انسان قرار داده تا به مردم بفهماند او از كسانی است كه خداوند



[ صفحه 708]



بر آنها غضب كرده است.

خداوند گوشت مردار را از این جهت حرام كرده كه در آن ناخوشی و امراض وجود دارد، و برای مردم ضرر دارد.

خداوند گوشت الاغ و استر اهلی را حرام كرده برای اینكه مردم نیازمندی دارند كه بارهای خود را به وسیله آنها حمل كنند، و اگر مردم گوشت آنها را می خوردند نسل آنها منقرض می شد، و حرمت خوردن گوشت این حیوانات برای كثافت گوشت آنها نیست.

پروردگار طحال را حرام كرده برای اینكه خون در آن جمع می شود، علت حرمت آن مانند خون، و میته است.

پروردگار متعال خون را مانند میته حرام كرده زیرا در خون فساد هست و اگر كسی خون بخورد بدنش فاسد می گردد، و هر كس خون بخورد آب زرد در او پیدا می شود، و دهان را بدبو می كند، و اخلاق را بد می نماید، و قساوت قلب می آورد و مهربانی و محبت را از انسان زایل می گرداند، و كار انسان به جائی می رسد كه در اثر عدم محبت و زشت خوئی پدر و یا دوستش را بكشد.

خداوند متعال گوشت گاو و گوسفند و شتر را حلال كرده است چون تعداد آنها بیشتر و در همه جا وجود دارند و همچنین گوشت گاوهای وحشی را نیز حلال فرموده است و سایر حیواناتی كه در بیابان هستند و گوشت آنها حلال است، زیرا گوشت بعضی از این حیوانات وحشی حرام و مكروه نیست، و نه خوردن آن به انسان ضرر می رساند.

14- سعد بن سعد از حضرت رضا (ع) روایت كرده كه از آن حضرت پرسیدم



[ صفحه 709]



خوردن گوشت اسب و استر و الاغ چه حكمی دارد؟ فرمود: از گوشت آن حیوانات نخورید.

15- طبرسی از حضرت رضا (ع) روایت كرده كه فرمود: گوشت «حباری» خوردنش مانعی ندارد، زیرا خوردن آن برای بواسیر مفید است و درد كمر را نفع می دهد، و برای مجامعت آدمی را نیرو می دهد.

16- سلیمان جعفری گوید: حضرت رضا (ع) فرمود: گوشت طاووس و تخم او حرام است.

17- ابویحیی واسطی گوید: از حضرت رضا (ع) پرسیدند كلاغ سفید و سیاه گوشتش چه حكمی دارد، فرمود: حرام است و سپس فرمود: كدام شخص گوشت كلاغ سیاه را برای شما حلال كرده است.